donderdag 27 september 2012

Lijstjes in aanloop naar de decembermaand

Het is zo ver, ik maak weer allerhande lijstjes.  Nog vóór de najaarse reclameboekjes in onze brievenbus vallen, begint het bij mij altijd al te kriebelen.  U raadt toch over wat voor reclameboekjes en wat voor lijstjes ik het heb?  SPEELGOED !!!  Verslaafd ben ik aan die boekjes!  Elke pagina wordt gedetailleerd bestudeerd en na de feestdagen belanden die voor een jaar in mijn "archief", dat wordt aangevuld met catalogi van playmobil, Haba, ... 
Gelukkig is er ook internet: één grote catalogus!  Maar toch, die boekjes zijn een basis: als je niet weet dat iets bestaat, kan je er niet naar op zoek gaan, niet?
Bon, genoeg gefilosofeerd.

Mijn lijstjes zijn dit jaar nog opvallend leeg.  Ofwel heb ik nog niet genoeg inspiratie ofwel hebben we gewoon al veel te veel speelgoed ;-)  U mag mij dus altijd tips geven, hier of via mijn pinterest.
Want we zitten met alle feesten bij elkaar: verjaardag, "heilig feest begin december", Kerstmis en nieuwjaar.  En meter en peter vragen dan ook altijd wat ze graag hebben.  Om over de oma's nog maar te zwijgen ;-)

Voor mijn zoon (die deze week 2 jaar wordt) heb ik al wel enkele aankopen gedaan.  Er was namelijk uitverkoop bij mijn favoriete speelgoedwinkel die er - heel erg helaas - mee ophoudt.
Ligt klaar:
- knikkerbaan (zonder batterijen!)
- betonmixer (type Bruder maar merkloos)

Krijgt hij van meter, oma, nonkel, ... voor zijn verjaardag:
- houten trein (Ikea)
- boerderij met ouderwetse plastic diertjes
- brandweerwagen van duplo
- autootje op afstandsbediening van vtech

(foto van de website van Duplo)

Voor mijn dochter (die in februari 4 wordt) heb ik enkel nog maar een stapelbedje voor de poppen klaarstaan.  Ik hoop dat ze zelf nog suggesties zal aanbrengen (en dat die suggesties wat realistisch zijn).  
Al dacht ik ook aan een "kappershoofd".  Of hoe noem je dat?  Ik bedoel daarmee een pop met enkel een hoofd en heel lang haar dat je kan kammen en waarbij je staartjes kan maken.  Of zou ze daar nog te jong voor zijn?  Ik vrees alleszins dat ik geen schaar binnen handbereik ga mogen bewaren of ze zou wel eens echt kappertje kunnen spelen...  Ze speelt graag met de barbies en probeert daar dan staartjes bij te maken maar op zo'n kleine hoofdjes is dat natuurlijk ontzettend moeilijk.  Vandaar mijn idee.

Uiteraard had ik wel al een uitgebreid spelletjes-lijstje (ook al is onze spelletjeskast nu al te klein):
- Dier op dier (Haba)
- De kinderen van Catan (999 games)
- Camelot Jr (Smart games)
- De seizoenen (Ravensburger)
- Meer en minder (Jumbo)

Doen jullie dat ook, zo'n speelgoedlijstjes maken?  En kan ik jullie hierin misschien tips geven op mijn blog?  Bijvoorbeeld naast de spelletjes-beschrijvingen ook speelgoed-beschrijvingen posten?  Ik dacht bijvoorbeeld aan speelgoed dat bij mijn kinderen toppers zijn of waar juist niet zo veel mee wordt gespeeld. 
Wat denken jullie?


12 opmerkingen:

  1. Hier worden zelfs als ze groot zijn nog steeds sintlijtje gemaakt, ze mogen er op zetten wat ze willen, meestal doen we daar ook iets grappigs mee. Verder ben ik wel al uit het speelgoed, ik liet ze wel kiezen en in één ding sparen, een merk van auto's, kiezen tussen plyamobil of Lego,... De meeste stukken hebben we ook bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb er als kind ook lang gemaakt :-) En we hebben ook nog het grootste deel van ons speelgoed van vroeger bewaard. We hebben hier al kasten vol playmobil van mijn man en ik vroeger :-)

      Verwijderen
  2. Aah, de lijstjes, bij mij gaan de radars al draaien op het einde van de grote vakantie. Ook al hebben ze hier niet veel speelgoed (als ik vergelijk met anderen), ik vind dat ze genoeg hebben. Ofwel hebben we te weinig opbergruimte, dat kan ook.
    Ze krijgen van zoveel mensen cadeautjes dat ik op de duur niet meer weet wat vragen, de mensen uit onze familie zijn niet echt bekend met webwinkels. Anders zou ik het wel weten natuurlijk. :)
    Maar voor dit jaar: bussen met verf, knutselgerief, zo'n keukentje van ikea. Dat heb ik voorlopig, kleren vragen doe ik niet graag. Ik vond het vroeger ook niet leuk om te krijgen. Ik zou nog wel even door kunnen gaan, maar ik ga stoppen. En anders mail ik wel wat. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier nog geen lijstjes, maar zo'n spelletjes-beschrijving zou ik wel super vinden, zeker omdat mijn dochter binnenkort 2 jaar wordt en ik dus wat inspiratie van je zoon kan opdoen :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al enkele spelletjes beschreven, die staan hier verzameld: http://villaspeelmama.blogspot.be/p/spelletjeskast.html
      O.a. "bonte ballonnen" van Ravensburger en "Eerste boomgaard" van Haba kan je vanaf 2 jaar beginnen spelen.

      Verwijderen
    2. ik bedoelde eigenlijk de speelgoed-beschrijving, sorry voor de verwarring :)

      Verwijderen
  4. geen lijstjes hier. Wat ik vraag aan de kinderen: wat wil je graaag hebben? daar is het antwoord door de oudste Een jaar lang ijsjes eten en de middelste ik weet het niet want we hebben al zoveel en de baby is nog te jing.
    Dus ik koop hier en daar onder het jaar wat en leg het weg tegen de feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Over een paar jaar kan ik vast tips geven, als ik ook in het hele speelgoed kopen gebeuren zit. Nu hoef ik alleen nog goede speentjes uit te zoeken ;)
    Maar succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik weet niet of je al een duplo trein hebt, maar da's echt super!!!
    die kan ook echt rijden :-)

    miro kreeg dat omdat hij zijn tutjes onlangs moest afgeven en da's ongelooflijk hoe veel daar mee gespeeld wordt (ook door de bijna 6jarige dochter)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik had het gezien toen met zijn tandje, ocharme. Wij hebben die duplo-trein ook, die is echt geweldig, hè!! Hij heeft die voor zijn nieuwjaar vorig jaar gehad en daar is al heel veel mee gespeeld, zowel op als naast de sporen :-) En dat benzine bijtanken vinden ze super! :-) De batterijen hebben we nog maar 1 keertje moeten vervangen, dus dat valt nog mee als je ziet hoeveel ze er al mee gespeeld hebben.

      Verwijderen
  7. o ja en ik maak niet echt lijstjes...
    ik heb wel als criterium: geen of (niet alles) met batterijen, maar oooo wat zijn ze dan blij als de Sint wel iets met batterijen brengt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben voor speelgoedbeschrijvingen van jou! Hiep hoi! Die spelletjeslijsten zijn al een echte inspiratiebron, dus laat de rest ook maar komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen