vrijdag 19 oktober 2012

Rollenspel: koken, winkelen, strijken, ...

We zijn weer volop bezig met speelgoedboekjes doorbladeren en lijstjes aan te leggen.  Zo moeilijk want er is zoveel keuze!  En wat is nu leuk onderhoudend speelgoed en wat is rommel die na 1x spelen aan de kant ligt?  Dat hangt natuurlijk van kind tot kind af maar toch zijn er een aantal "toppers" die het bij vrijwel álle kinderen goed doen.

De grootste hit hier in huis is ons keukentje.  We hebben het sinds de eerste verjaardag van mijn dochter en vanaf dag 1 was het direct een succes.


Er is een heel gamma aan speelgoedkeukentjes op de markt, van piepkleine tot ontzettend grote, in plastic of hout.  Dat maakt allemaal niet veel uit; een kind heeft voldoende fantasie.  Of u maakt er zelf eentje.  Wat kookplaten, een "pombak", een oven en wat attributen zoals potten, pannen en bordjes garandeert u uren speelplezier... 


...  of ruzie om een even realistisch beeld te scheppen ;-)


Gelijkaardig speelgoed is een winkeltje.  Mijn dochter van 3,5 is er zot van maar de zoon van 2 houdt er meer van alle boodschappen in het wilde weg over de woonkamer te verspreiden...
Andere rollenspel-speelgoed (zo wordt dat genoemd) is een strijkplank met strijkijzer.  Ik dacht dat ze dat vlug beu zouden zijn maar ze kunnen zich er allebei vaak mee amuseren.  Ik geef hen dan wat vaatdoeken of zakdoeken die nog moeten gestreken worden.  Dochterlief gebruikt dan de oven van het keukentje als wasmachine en het park als droogrek:



6 opmerkingen:

  1. Leuk hé dat inlevingsvermogen :-)
    Hier spelen ze ook al heel mooi samen zo van die rollenspellen, met af en toe ook wel eens ruzie tot gevolg ;-)
    Hier gaat er nog een deel voor het winkeltje bijkomen denk ik.
    Er zaten van die kartonnen doosjes bij, maar de nichtjes waren er ook met de verjaardag en al de doosjes waren al zo goed als kapot door hen :-(
    Dus op zoek naar andere alternatieven om het winkeltje te vullen hihi :-p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, zo jammer dat die doosjes al kapot zijn! En die kosten wel wat, hè. Ik gebruik gewoon lege doosjes van onze etenswaren: van pasta, koekjes, ... Of lege uitgewassen botervlootjes. We hebben al een Ikea-bak vol ;-) Als er dan eens eentje sneuvelt door er op te trappen, is dat zo erg niet.

      Verwijderen
  2. hahaha leuk die foto van het realistische beeld :P ja en tuurlijk ben ik benieuwd naar jouw zwangerschap :) is altijd leuk om te lezen vooral als je zelf ook zwanger bent. hoever ben jij nu eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Vandaag nog exact 3 maand! (in theorie uiteraard)
      Morgen ben ik 27 weken.

      Verwijderen
  3. Dat laatste gebruik ik ook als droogrek haha. zieke kindjes die midden in de nacht overgeven en geen droogkast. ons huis is net een waskot.

    BeantwoordenVerwijderen