woensdag 6 januari 2016

Gezond zondigen: bananenbrood en appelstrudel

De feesten zijn weer achter de rug,
tijd voor een balans.
Balans, als in weegschaal?

Ja, we hebben gezondigd.
Maar toch redelijk gezond gezondigd.
Alleszins gezonder dan voorgaande jaren.
En dit omdat ik heel veel zelf heb gemaakt.
Dan weet je wat er in zit,
en kan je zelf toevoegen (en vooral weglaten) wat je wil.


Bananenbrood zonder suiker en zonder boter

Ik hanteerde de gewone verhoudingen voor bananenbrood
maar liet de suiker en de boter weg.

3 rijpe bananen
3 eieren
150 gram meel (ik gebruikte volkoren speltmeel)
2 theelepels bakpoeder
50 gram pure chocolade in kleine brokjes (100% cacao, zonder suiker)
Dit alles mengen en 45 minuten bakken op 175°C.

Ik was bang dat het deeg niet hard genoeg of net veel te hard zou zijn
of dat het als een totaal misbaksel uit de oven kwam.
Nee, het zag er goed uit.


Eens afgekoeld, stonden we te popelen om te proeven.
Het was heerlijk!
Ikzelf proefde niet dat er geen suiker in zat,
want door de bananen heb je uiteraard ook een zoete smaak.
Maar mijn man proefde het wel.
De kindjes waren er zot van
en enkele uren later schoten er nog slechts enkele kruimeltjes over.

The making of:




Appelstrudel zonder suiker

Vroeger hield ik van appelstrudel.  
Mijn moeder kan die ontzettend lekker maken
maar ik weet dat ze heel wat bruine suiker aan de appeltjes toevoegt.
Ik wou nog eens genieten van appelstrudel 
maar zou het proberen zonder suiker.
Ik gebruikte het recept van Jeroen Meus en liet gewoon de suiker weg.



Ik beken, 
Mie Fantasie en ik hebben samen 3/4e van de appelstrudel opgegeten.
Hij was gewoon veel te lekker.
We hebben dan maar een nieuwe gemaakt voor ons bezoek.
Sssssht, tegen niemand zeggen, hè :-)

2 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit! Maar ik heb eens gemerkt dat er in sommige kant-en-klare bladerdeeg wel iets van suiker zit.Zal misschien van merk tot merk verschillen. Dus als je echt suikervrij wil zijn even de ingrediëntenlijst checken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, Ilona! En een goeie tip, want ze durven inderdaad overal suiker instoppen. Ik had het gecheckt en er zat er geen in, maar wel palmolie... Ik heb er gisteren andere gekocht, zonder suiker en zonder palmolie. Hopelijk smaakt hij evengoed!

      Verwijderen