vrijdag 29 januari 2016

Hoe overleef ik de griep? 7 tips van een ervaringsdeskundige

De griep is in huis.
Geen banale verkoudheid, geen buikgriep,
maar echte griep.
Mie Fantasie en Wielfreak zijn de slachtoffers.
Al 4 dagen laveren ze tussen zetel en bed,
met rode kaken van de hoge koorts
en met een dekentje als trouwe bondgenoot.




Mini-mie toont haar solidariteit met een middenoorontsteking.
Ja, het is hier een echte ziekenboeg.
Met een heuse administratie om de winnaar van de koortswedloop bij te houden.


Maar ik zie het als een voordeel dat ze allemaal tegelijk ziek zijn:
zo kunnen ze 's morgens alle drie uitslapen,
want niemand moet uit bed worden gesleurd
om broer of zus mee naar school te brengen.

Ik hoop dat je van de griep bespaard blijft
maar toch geef ik graag enkele tips als ervaringsdeskundige:
  1. Rust en slaap zoveel mogelijk.
    Bij griep kan je niet veel meer doen dan de koorts onder controle houden.  Verder moet je het uitzieken.  Hoe meer je rust, hoe vlugger je lichaam kan herstellen.  'Slapen is het beste medicijn' zei mijn moeder altijd.

  2. Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt.
    Als je koorts hebt, droog je vlugger uit.  Je lichaam heeft meer vocht nodig dan anders.  Helaas is je eetlust meestal zoek als je de griep hebt.  Toch moet je ervoor zorgen dat je genoeg drinkt.   Suikerdrankjes zoals fanta voorzien je tegelijk van energie en vocht.  Als je ziek bent, heb je dat echt wel nodig.  Ook warme soep kan deugd doen.



  3. Zeg al je afspraken af en laat iedereen weten dat je ziek bent, zodat er niets van jou verwacht wordt.

  4. Was je handen goed en gebruik voor de zieke gezinsleden een andere handdoek dan voor de gezonde.  Meestal heeft het niet veel zin want de incubatietijd van de griep is 1 tot 2 weken dus vaak is de besmetting al gebeurd voor de eerste symptomen verschenen zijn.  Maar je weet maar nooit.  Pas ook op met handen geven.  In het griepseizoen is het gezonder van een kus te geven als begroeting, want via een handdruk gaan er veel meer virussen en bacteriën over.  Of wuif eens van ver, niemand zal  het je kwalijk nemen ;-)

  5. Ook al heb je geen honger, probeer toch iets te eten.  Kleine beetjes voeding houden je spijsverteringsstelsel op peil waardoor je geen buikpijn gaat krijgen.  Overdrijf ook niet zodat je je niet misselijk gaat voelen.
    Ik maakte de afgelopen dagen bijvoorbeeld pannenkoeken en frikadellen (gehaktballen) waarvan de twee oudsten toch wat gegeten hebben.  Mijn macaroni - nochtans hun lievelingsgerecht - had echter geen succes.  Probeer wat er wel in gaat, maar forceer niets.



  6. Zorg voor vitamientjes in huis.  Bestel het desnoods voor één keer online en laat het aan de deur leveren omdat je het huis niet uit geraakt, maar zorg dat je fruit in huis hebt.  Hier bieden de mandarijntjes en appelsienen een heerlijke verfrissing in de mond.  Bovendien zitten er naast vitaminen ook nog vocht en vezels in.

  7. Relativeer.  Ziek zijn is niet leuk maar ook dit gaat voorbij.  Misschien is dit wel het uitgelezen moment om al die opnames op je digibox te bekijken.  Nestel je onder een dekentje, laat je verwennen.  Alles mag, niets moet.  Alleen rusten.
Beterschap aan alle zieken!



4 opmerkingen:

  1. Hopelijk ondertussen allemaal goed genezen, na zo goed ziek te zijn geweest voel ik me altijd als herboren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn er bijna allemaal door. Wielfreak is aan zijn laatste antibiotica bezig want hij kreeg nog een oorontsteking na de griep. De 2 jongste zijn nog maar sinds woensdag naar school aan 't gaan, en dan nog maar voor halve dagen. Dan kon ik ondertussen mijn energie wat kwijt, dat werd tijd ;-)

      Verwijderen