maandag 15 februari 2016

Jommekes-verjaardagsfeestje

Afgelopen woensdag werd Mie Fantasie 7 jaar.
Net als vorig jaar organiseerde ik een thema-verjaardagsfeestje
voor haarzelf en enkele van haar schoolvriendjes.
Hieronder krijg je het verslag van ons super geslaagd Jommekes-feestje!


Ik had elke activiteit aan een personage gekoppeld.
Telkens kreeg de groep een envelop met daarin een opdracht.


We hebben 7 opdrachten kunnen uitvoeren:
die van Flip, Anatool, Kwak en Boemel, Marie, Jan Haring, de Miekes en Gobelijn.
Ik had nog 2 andere opdrachten (eentje van Filiberke en eentje van Pekkie)
maar daar was geen tijd meer voor.

Ze begonnen met de opdracht van Jan Haring:
een ballon stelde het schip voor.
Blazend in een rietje deden ze het schip bewegen over de woeste golven.


Vervolgens kwam de opdracht van Anatool:
ze schilderden allemaal een kunstwerk op doek,
dat was opgedroogd tegen dat de kinderen naar huis gingen.


Bij professor Gobelijn moesten ze hun hersens kraken:


Elk woord was in twee geknipt.
Alle woorden samen vormden een lange zin.
Ideaal voor leerlingen uit het tweede leerjaar!
Ze vonden het heel moeilijk,
maar het lukte hen toch de uitdaging tot een goed einde te brengen:
 

Als je het niet goed kan lezen, de zin was:
"Annemieke schenkt tulpen en rozen aan Jommeke voor zijn zevende verjaardag"
Er zaten enkele "strik-woorddelen" tussen, zoals "roze" 
waarmee ze niet Rozemieke moesten vormen (zoals ze uiteraard allemaal dachten)
maar gewoon rozen als bloemen.  
Ook "pen" van "tulpen" was een moeilijke.
Maar hey, het moest niet té gemakkelijk zijn, hè :-)

Rustige activiteiten wisselde ik af met iets minder rustige.
Hier mochten ze samen met Kwak en Boemel op zoek naar een schat.
Iedereen wachtte in de gang terwijl één iemand een speelgoed-halsketting verstopte.
Dan werden ze door de verstopper binnen gelaten
en kon het zoeken beginnen.



Wat een succes!
Ze konden er geen genoeg van krijgen.
Ook hun zelf verzonnen tussen-activiteit "raad eens welk K3-liedje ik teken" was een hit.
De simpelste activiteiten bleken het leukste.


En zelfs de jongste - onze driejarige - had het concept al door.
Ze raadde de allereerste tekening (handjes draaien),
nam snel het krijtje over en krijste enthousiast: "nu ik, nu ik!"
waarna ze het volgende tekende:


(je raadt het al: 10.000 luchtballonnen,
door het kind dat anders altijd kribbelkrab tekent...)

Verder zongen ze nog heel wat K3-liedjes, dansend voor de spiegel,
lazen ze samen met Flip de papegaai mopjes,
belegden ze zelf hun pizza en verorberden ze die met veel smaak.

Je moet het dus echt niet ver gaan zoeken 
om zelf thuis een verjaardagsfeestje te organiseren.
Het was weer een schot in de roos!
We hebben er van genoten,
en de kinderen nog meer!

12 opmerkingen:

  1. Wow! Zo'n feestje, dat is zeker super geweest. Je hebt er heel veel energie in gestopt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel! Ik stop er heel graag wat energie in, ik vind het zo plezant!

      Verwijderen
  2. Amai! Weeral een super-feestje waar de kindjes lang van zullen praten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn tenminste feestjes, net zoals uit mijn kindertijd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, lijkt me een fantastisch feestje! En inderdaad, de eenvoudigste opdrachten zijn de beste ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te ver gaan zoeken misschien niet, dat klopt. Maar de uitwerking van de opdrachten, het concept van het feestje, dat zit toch wel heel goed in elkaar zeg! Met die kaartjes enzo, en alles voorzien, alles erop en eraan, dat is fantastisch bij jullie!? Ik zou me dan spontaan zorgen maken denk ik om de rommel en de opkuis achteraf... Doet de jarige die dan? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, er was eigenlijk nauwelijks opkuis achteraf. De schilderwerken hadden we al opgeruimd terwijl ze de schat verstopten. En zelfs dat was heel proper! Ze mogen nog komen! ;-)

      Verwijderen