woensdag 11 november 2015

De boekenbeurs

Naar jaarlijkse gewoonte bezocht ik weer de boekenbeurs.
Dit jaar zelfs twee keer:
één keer met mijn oudste dochter en één keer alleen.
Met Mie Fantasie spendeerde ik vorige week net geen 10u op de boekenbeurs,
van iets na tienen 's morgens tot 20u 's avonds.
En dan was het nog trekken en sleuren om haar mee naar huis te krijgen.


Gisteren ging ik overdag terwijl de kindjes op school zaten.
Van tien tot twee want ik moest op tijd terug zijn om hen af te halen.
Tijdens die vier uur heb ik meer gezien 
dan tijdens die tien uur met de dochter ;-) 
Ze is zo geïnteresseerd in allerlei boeken,
bijna constant riep ze: "Oh mama, kijk, dit is een mooi boek!"
We maakten een lijstje 
en zagen gelukkig al enkele titels in onze bibliotheekcatalogus staan,
want onze portemonnee en onze boekenkast hebben ook hun limieten ;-)

Maar we keken niet alleen naar boeken.
Er was heel wat animatie voor kinderen:
(muzikale) theatervoorstellingen:


workshops:

 

het bekende Jommekesrad:

 
 
de speurtocht van de Kinder- en Jeugdleesjury Vlaanderen:

 
 Soms leek het er meer op een speeltuin dan op een boekenbeurs:


Maar we snuisterden toch vooral in boeken.
Mie Fantasie werd helemaal wild van 
het uitgebreide gamma oefenboekjes voor de maaltafels.
Dus brachten we er daar wat van mee:


In een volgende post zal ik deze nog bespreken.
Daarnaast nog twee leesboeken over danseressen voor de prijs van één
voor onze boekenverslindster.
Het Simpsons vriendenboek is van het Jommekesrad.
En dan wou ze nog een boekje "Woordzoekers" 
maar daar heeft ze sinds we thuis kwamen niet meer naar omgekeken.
Voor mij ligt er een gesigneerde "Wat alleen wij horen"
van Saskia De Coster tussen.
Daar ben ik nu in begonnen.
Als ik er even lang over doe als over haar vorige boek,
zal ik binnen 3 maanden laten weten wat ik ervan vond ;-)

Gisteren had ik meer tijd om rond te kijken,
ook al was het ontzettend druk en lawaaierig door het gigantische aantal scholieren,
en bracht ik meer voor mezelf mee:
 

Nu ja, voor mezelf.
Eigenlijk staan ze toch allemaal in functie van de kindjes:
"Als een echte artiest" om kunstwerken na te knutselen met de kinderen,
speciaal voor 6- tot 14-jarigen
want mijn collectie knutselboeken was tot hiertoe beperkt tot kleuters.
Bovendien is Wielfreak ontzettend geïnteresseerd in kunstwerken.
(Dat ontdekte ik nog maar net, 
ik voelde al direct ideetjes voor een museumbezoekje opborrelen :-))
"Geloven met plezier" is een boek vol tips 
om je geloof op een inspirerende manier te delen binnen je gezin.
Ik hoop er heel wat uit te halen voor de komende Advent en kerstperiode
en nog meer voor de paasperiode want die wordt hier altijd wat stiefmoederlijk behandeld.
Daarnaast kocht ik nog 2 muziekboekjes met cd én partituren
voor Kerstmis en Sinterklaas.
De kindjes waren dolenthousiast.
Ik heb al bijna alle liedjes mogen spelen op mijn blokfluit
en ik had niet eens de kans om een foto van de boeken te nemen
vóór de kerst-cd al in de cd-speler zat.

Verder vulde ik mijn lijstje voor de bibliotheek aan en
kocht ik nog twintig romans over van een vriendin.
Dus leesvoer heb ik genoeg voor de komende maanden.
Ik kon het niet laten al direct te beginnen in 
"The Girl on the Train" van Paula Hawkins
en koester hoge verwachtingen over dit boek.
Nu nog tijd vinden om te lezen!  :-)

Zijn jullie ook naar de boekenbeurs geweest
of staan er boeken op jullie verlanglijstje voor de feestdagen?

2 opmerkingen:

  1. Oh, twee keer naar de boekenbeurs, ik ben jaloers! Mss kunnen we volgend jaar eens samen gaan met onze dames? Er is trouwens een handig gratis programma dat je via computermeester kan downloaden om sommen, maaltafels ed te oefenen, het noemt duizend2. Het meisje op de trein las ik ook en vond ik niet wow, wel gewoon goed. Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, merci voor de tip! Dat moet ik eens bekijken :-)
      Goed boekenbeursidee!

      Verwijderen